Zioła na dobry sen
Zioła na dobry sen

Jednym z podstawowych elementów, warunkujących zdrowie człowieka, jest prawidłowy sen. Nawet jedna zarwana noc negatywnie odbija się na naszym zdrowiu. Możemy chodzić rozdrażnieni, obolali i mieć problemy z koncentracją. Długotrwały niedobór snu może przyczyniać się do nadciśnienia, otyłości, cukrzycy oraz zwiększać ryzyko chorób serca i układu krwionośnego.

 

W obecnych czasach, kiedy życie zawrotnie pędzi do przodu, niektórzy uważają, że sen jest przereklamowany, nie mają na niego czasu. W tym momencie jest wiele innych rzeczy do zrobienia. Jednak to właśnie sen odpowiada za regenerację naszego organizmu, sprzyja łagodzeniu stresu, zwiększeniu zdolności koncentracji, wzmacnianiu odporności, poprawie wyglądu skóry oraz zmniejszeniu ryzyka otyłości czy wystąpienia zawału serca.

Coraz powszechniejsze są jednak występujące zaburzenia snu. Wszechobecne urządzenia elektroniczne, sztuczne oświetlenie, zła dieta i brak aktywności fizycznej nie wpływają korzystnie na jakość naszego snu. Poniżej przedstawiamy zasady dobrego snu ustalone przez Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu.

 

10 zasad dobrego snu:

  1. Starajmy się każdego dnia zasypiać i budzić się mniej więcej o tej samej porze.
  2. Wyeliminujmy drzemki w ciągu dnia (opcjonalnie jedna 20-minutowa w celu poprawy efektywności).
  3. Unikajmy alkoholu i papierosów, szczególnie przed snem.
  4. Unikajmy spożywania kawy, mocnej herbaty, napojów energetyzujących w godzinach wieczornych.
  5. Spożywajmy lekkostrawne kolacje.
  6. Regularnie uprawiajmy aktywność fizyczną.
  7. Zadbajmy o jak najlepszy materac.
  8. Wietrzmy sypialnię przed pójściem spać.
  9. Ograniczmy używanie urządzeń elektronicznych w sypialni. Nie używajmy laptopów czy smartfonów na godzinę przed snem.
  10. Łóżka powinno nam służyć tylko do snu, więc nie używajmy go do pracy, czytania książek, jedzenia czy oglądania telewizji.

Suplementy i zioła poprawiające jakość snu:

  • Szyszki chmielu – znane są głównie ze swojego zastosowania w przemyśle piwowarskim. Chmiel posiada jednak szereg innych właściwości, w tym zdrowotnych: ma silne właściwości antyoksydacyjne, wywiera działanie uspokajające i nasenne, łagodzi niepokój i nadpobudliwość nerwową, ma działanie moczopędne i oczyszczające organizm. Dodatkowo szyszki chmielu ułatwiają trawienie i łagodzą objawy menopauzy, dzięki zawartości fitoestrogenów.
  • Kozłek lekarski (Waleriana) – to zioło używane w zaburzeniach snu od lat. To jeden z głównych składników popularnych leków na sen. Kozłek lekarski hamuje aktywność ośrodkowego układu nerwowego, zmniejsza niepokój i napięcie nerwowe, uspokaja oraz zapewnia ciągłość snu, bez pobudek w nocy. Ponadto waleriana działa rozkurczowo na mięśnie gładkie oraz poprawia trawienie, pobudzając do wydzielania soku żołądkowego.
  • Melatonina – to hormon produkowany naturalnie w naszym organizmie, którego głównym zadaniem jest regulacja cyklu dobowego. Większa ilość melatoniny jest wydzielana wieczorem i pomaga nam w zasypianiu. Stres, nadużywanie kofeiny i innych napojów pobudzających oraz nadmierna ekspozycja na sztuczne światło z telewizora czy laptopa, wpływają na zaburzenia w jej wydzielaniu.
  • Lawenda – a konkretnie jej kwiat, który jest bogaty w naturalne olejki, wpływają na hamowanie aktywności układu nerwowego. Lawenda łagodzi skutki stresu, niweluje napięcie nerwowe, pomaga w zasypianiu. Ponadto wykazuje działanie antyseptyczne i przeciwbólowe. Napar z lawendy poleca się pić wieczorem przed snem. Olejek lawendowy można dodać do kąpieli, prania, inhalacji czy skropić nim delikatnie pościel w sypialni. Suszone kwiaty lawendy z kolei można postawić jako bukiecik lub umieścić je w poduszce.
Artykuły
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl