gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-10940391279');

Nanobiotic Żel na Ukąszenia

Solgar etailer approved Certyfikat

Witamina C dla dorosłych, dzieci i seniorów

Witamina C - Dr Pokrywka (80g) Witamina C - Dr Pokrywka (80g)
Producent: Red-Ox
Cena: 39,99 zł
szt.
zobacz więcej
Witamina C z dziką różą 1000mg (250 kps); Witamina C z dziką różą 1000mg (250 kps);
Producent: SWANSON
Cena: 79,99 zł
zobacz więcej
Witamina C z dziką różą 500mg (250 kps) Witamina C z dziką różą 500mg (250 kps)
Producent: SWANSON
Cena: 59,00 zł
zobacz więcej

Witamina C to inaczej 2,3-didehydro-L-treo-heksono-1,4-lakton lub kwas askorbowy (kwas askorbinowy). Jest związkiem organicznym, który dobrze rozpuszcza się w wodzie. Należy do grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Struktura cząsteczki witaminy C wskazuje na to, że teoretycznie jest możliwe występowanie innych form kwasu askorbinowego, jednak tylko kwas L-askorbinowy jest przyswajalny w organizmie człowieka. Opisując witaminę C pod kątem aktywności optycznej można zauważyć, że witamina C skręca płaszczyznę światła spolaryzowanego w prawo (stąd popularnie mówi się, że jest prawoskrętna).

Kwas askorbinowy jest niestabilnym związkiem, podatnym na działanie temperatury, światła i utlenianie. Dlatego pijąc herbatę z cytryną należy ją dodawać dopiero po przestygnięciu naparu aby uzyskać maksimum dostępnej witaminy C. Kwas askorbinowy jest metabolizowany w wątrobie do kwasu dioksyglukonowego, szczawiowego i małej ilości do siarczanu kwasu askorbowego. Wydalany jest z moczem w postaci metabolitów i małej ilości postaci niezmienionej. Po podaniu dużych dawek wydalany jest w postaci niezmienionej z moczem i kałem.

Dlaczego witamina C jest tak ważna?

W organizmie witamina C pełni przede wszystkim rolę przeciwutleniacza, co oznacza, że aktywnie zwalcza wolne rodniki chroniąc organizm przed stresem oksydacyjnym. Jest niezbędna w syntezie kolagenu. Decyduje o dotlenieniu komórek ciała, ponieważ odpowiedni poziom witaminy C jest wymagany do prawidłowej absorpcji żelaza. Jeżeli więc cierpisz na niedobory tego pierwiastka to włącz do suplementacji kwas askorbinowy. Witamina C jest niezbędna do właściwego przebiegu procesów krzepnięcia krwi, jak również do prawidłowego funkcjonowania układu kostno-stawowego.

Bierze udział w syntezie lipidów skóry i L-karnityny. Wspomaga funkcjonowanie systemu nerwowego biorąc udział w syntezie noradrenaliny, neuropeptydów i serotoniny. Wpływa na zredukowanie uszkodzeń DNA, lipidów oraz białek. Hamuje też reakcje nitrozowania i jest inhibitorem angiogenezy. Nie bez powodu jest też nazywana witaminą odporności. Silnie stymuluje układ immunologiczny wzmacniając jego odpowiedź, działa przeciwzapalnie i jest pomocna w walce z każdą chorobą. Chyba nie masz już wątpliwości co do tego, jak istotną funkcję pełni w Twoim ciele?

Czy należy suplementować witaminę C? Zalecana dzienna dawka

Zapotrzebowanie na witaminę C jest zróżnicowane i zależne od wielu czynników, takich jak wiek, płeć i stan fizjologiczny. Jednak warto pamiętać, że dzienne minimalne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest największe spośród wszystkich witamin. U dorosłego człowieka wynosi ona 1mg/1kg masy ciała, a u niemowląt i dzieci wynosi 2 mg/1kg masy ciała. Zalecane dzienne spożycie witaminy C przez dorosłe osoby nie powinno być niższe niż 90 mg.

Zapotrzebowanie na witaminę C rośnie w zależności od kondycji i warunków fizjologicznych organizmu. Podobnie jak inne zapotrzebowania, dawkę witaminy C przeliczamy zgodnie z masą ciała. Więcej witaminy C powinny spożywać osoby aktywne fizycznie, podatne na stres lub walczące z infekcją. Przykładowo przy stanach zapalnych pochwy zaleca się suplementację dopochwową w dawce 250 mg/dzień

Zapotrzebowanie na kwas L-askorbinowy wzrasta również w okresie laktacji, u osób starszych oraz chorych na nadciśnienie i cukrzycę. Ze względu na właściwości antyoksydacyjne stałą suplementację zaleca się również palaczom (palaczom każdej substancji!), ponieważ może hamować rozwój chorób związanych z narażeniem na substancje smoliste.

Obecnie sugeruje się, że ustanowione przez autorytety zalecane dzienne dawki wystarczają zapobieganiu szkorbutowi, co oznacza minimum zapotrzebowania. Uważa się, że sugerowane dawki są zaniżone w stosunku do rzeczywistego zapotrzebowania organizmu. Ze względu na ubogą w wartości odżywcze dostępną ogólnie żywność, dobrze wspomagać się suplementami diety. Szczególnie w okresie wahania temperatur, gdzie łatwiej o spadek odporności dobrze stosować codziennie naturalne formy witaminy C w postaci suplementów.

Nadmiar witaminy C

Proces wchłaniania kwasu askorbinowego z przewodu pokarmowego zależy od przyjmowanej dawki – z uwagi na biodostępność, która dla pojedynczej dawki witaminy C wynosi 200 mg. Przyjmowanie doustne wyższych dawek prowadzi do zmniejszenia wchłaniania, za co odpowiadają mechanizmy obronne wyzwalane przez organizm.

Spożycie ponad 3 g witaminy C dziennie może u niektórych wywołać skutki uboczne w postaci nudności, dyskomfortu jelitowego, biegunek, bólów głowy, kłopotów ze snem i zaczerwienienia skóry. Nadmiar witaminy C może spowodować nadmierne wchłanianie żelaza oraz upośledzenie wchłaniania witaminy B12 i miedzi. Nigdy nie stwierdzono przypadku zgonu po spożyciu witaminy C. Przy bezpośrednim kontakcie kwas askorbinowy może powodować swędzenie skóry, łzawienie oczu i podrażnienie układu oddechowego.

Stosując jednak wysokie dawki witaminy C warto uwzględnić inne dolegliwości, z którymi się zmagamy. Dobrze skonsultować suplementację z dobrze zorientowanym lekarzem, ponieważ witamina C może wchodzić w interakcje z innymi lekami. Między innymi inhibitory pompy protonowej stosowane przy nadkwasocie żołądka upośledzają jej wchłanianie, natomiast aspiryna zwiększa wydalanie.

Kwas askorbinowy może skracać działanie niektórych leków przeciwdepresyjnych i przeciwpsychotycznych oraz zmniejsza działanie antybiotyków z grupy aminoglikozydów. Stwierdzono również związek pomiędzy poziomem witaminy C i żeńskich hormonów płciowych u kobiet stosujących hormonalną terapię, co często powodowało powstanie nierównowagi hormonalnej

Przedawkowanie witaminy C może doprowadzić do hiperoksalurii, a także potencjalnie do rozwoju kamicy nerkowej. W skrajnych przypadkach może dojść do wytrącania się kryształów szczawianów. Aby uniknąć tego drugiego konieczne jest włączenie do suplementacji polifenoli w tym bioflawonoidów, które wspomogą pełne wchłanianie kwasu L-askorbinowego. Wysokie dawki witaminy C są niewskazane również przy dysfunkcjach nerek, a także mogą być niebezpieczne w przypadku hemochromatoz.

Niedobór witaminy C - objawy i przyczyny

Kwas L-askorbinowy magazynowany i wykorzystywany jest przez praktycznie każdy organ i każdą komórkę organizmu. Największe ilości witaminy C znajdują się w narządach o dużej aktywności metabolicznej takie jak nadnercza, mózg, wątroba, trzustka, grasica, siatkówka oka, śledziona, żołądek i płuca. Bierze udział pośrednio lub bezpośrednio w wielu istotnych dla funkcjonowania organizmu procesach i jest istotnym kofaktorem przemian enzymatycznych.

Jej niedobór powoduje nieprawidłowości w funkcjonowaniu naczyń krwionośnych, osłabienie chrząstki stawowej, negatywnie wpływa na zdrowie dziąseł, skóry i zębów. Przy znacznych niedoborach problemy związane z syntezą kolagenu stają się na tyle duże, że może dojść do szkorbutu.

Niedobór witaminy C objawia się na wiele sposobów. Osoby, które otrzymują zbyt niskie dawki tej ważnej witaminy, mogą zaobserwować u siebie spowolnione gojenie ran i zadrapań, bóle reumatyczne oraz bóle mięśni i kości, pajączki na skórze, ogólne osłabienie i brak energii, zmniejszoną odporność, słabsze włosy czy krwawiące dziąsła.

Ponadto witamina C wspomaga regenerację witaminy E, działa antynowotworowo i może zwalczać niektóre drobnoustroje chorobotwórcze. Poprzez współdziałanie z witaminą E uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne. Ponadto zwiększa aktywność białych krwinek oraz pobudza produkcję interferonu. Skorzystają też alergicy, gdyż hamuje syntezę histaminy przez co pozwala na łagodzenie procesów alergicznych.

Najlepiej przyswajalne formy witaminy C

Witaminę C najlepiej pozyskiwać jest z żywności, gdzie asystują jej inne ważne mikro u makro elementy zwiększające jej wchłanialność. Kiedy jednak nie jest jednak możliwe uzupełnienie braków wyłącznie dietą warto sięgnąć po suplementy. Na rynku jest ich wiele, dostępne są kapsułki, tabletki, krople dla dzieci oraz witamina C w formie liposomalnej.

Forma syntetyczna i naturalna kwasu L-askorbinowego nie różnią się pod względem budowy chemicznej i właściwości. Badania jednak wykazały, że witamina C w naturalnych produktach jest bardziej aktywna niż ta wytworzona syntetycznie w laboratorium. Wykazuje lepsze wchłanianie, a jej stężenie utrzymuje się dłużej w osoczu. Jest to spowodowane obecnością w naturalnych produktach polifenoli.

Inną formą podawania witaminy C są sole. Przy podawaniu suplementów diety zawierających sole nieorganiczne kwasu askorbinowego, należy zwrócić uwagę na dawkę składnika mineralnego. Na rynku występują: askorbinian sodu, askorbinian potasu, askorbinian manganu, askorbinian wapnia, askorbinian chromu, askorbinian cynku, askorbiniam molibdenu.

Przy zaawansowanych postaciach szkorbutu czy nowotworach polecana jest forma liposomalna, charakteryzująca się zwiększoną wchłanialnością. Liposomy są to nośniki struktury pęcherzyka wody (lub roztworu wodnego) otoczone podwójną warstwą fosfolipidów. Dzięki budowie przypominającej błonę biologiczną, liposomy są wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym jako nośniki leków.

Witamina C w żywności

Podobnie jak wszystkie mikro i makro elementy najlepiej pozyskiwać je w sposób tradycyjny czyli za pomocą bogatej diety. Niestety wysoko przetworzona, pryskana i przywożona z dalekich zakątków świata żywność często jest wyjałowiona z potencjalnych wartości odżywczych. Do tego dochodzą zanieczyszczenia gleby i nienaturalne przyspieszanie wzrostu owoców i warzyw, bo to one są najlepszym źródłem witaminy C.

Warto w tej kwestii sugerować się odrobinę suplementami, które najczęściej zawierają sproszkowaną acerolę, dziką różę lub bioflawonoidy cytrusowe. Faktycznie owoce aceroli zawierają aż 2500 mg witaminy C w 100 g. Równie dużą zawartością kwasu askorbinowego mogą pochwalić się surowe owoce dzikiej róży, a dżem z niej dostarczy aż 450 mg witaminy C. Coraz popularniejszy w ostatnich latach rokitnik zawiera 700 mg witaminy C.

Nie każdy ma jednak dostęp do takich produktów. Wówczas warto zaopatrzyć się w czarną porzeczkę, która zawiera 180 mg witaminy C. Cytrusy takie jak papaja, pomelo, pomarańcze czy cytryny mają jej ok. 60 mg w 100 g. Z warzyw dostawcą aż 260 mg kwasu askorbinowego może być zielona i żółta papryka. Dodatkowo dietę warto uzupełniać w zielone warzywa i zioła. Natka pietruszki i jarmuż mają od dziś obowiązkowe miejsce w porannym smoothie, warto też przeprosić się z brokułem i brukselką.

Co ciekawe, pod skórką ziemniaków znajdują się duże pokłady kwasu (L)-askorbinowego. Sam ziemniak nie ma wprawdzie zawrotnej zawartości witaminy C, jednakże posypane świeżym koperkiem wspomogą uzupełnienie niedoborów.

Witamina C a nowotwory

Przeprowadzone badania epidemiologiczne dowodzą, że dieta bogata w owoce i warzywa z wysoką zawartością witaminy C, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe.W terapii nowotworowej stosowane są wlewy dożylne od 10 g do 15 g/kg masy ciała dziennie.

Liczne badania in vitro wykazały, że wysokie dawki kwasu askorbinowego wpłynęły na zmniejszenie proliferacji komórek różnych typów nowotworów. Między innymi podatne na działanie witaminy C są komórki rakowe gruczołu krokowego, trzustki, wątroby, okrężnicy i neuroblastomy.

Stwierdzono także po wlewach z witaminy C poprawę jakości życia u chorych leczonych paliatywnie. Polepszeniu uległy kondycja fizyczna i psychiczna oraz ogólnie sprawność umysłowa. Zgłoszono nawet zmniejszenie objawów zmęczenia, wzrost apetytu, zmniejszenie nudności i wymiotów, a nawet złagodzenie dolegliwości bólowych.

Na skutek właściwości antyoksydacyjnych, witamina C zmniejsza liczbę uszkodzeń nie tylko DNA, ale także białek i lipidów. Hamuje tworzenie mutagennych związków. Poza tym witamina C wspiera układ immunologiczny zwiększając aktywność komórek NK i limfocytów T i B.

Pobudza produkcję kolagenu dzięki czemu pozytywnie wpływa na integralność tkanki łącznej, stanowiącej barierę między zdrową tkanką a nowotworem. Komórki rakowe wytwarzają duże ilości kolagenaz, dzięki temu możliwy jest rozsiew raka w organizmie. Przeprowadzone badania na myszach wykazały, że długotrwałe stosowanie witaminy C może zmniejszyć liczbę komórek raka hamując ich rozprzestrzenianie.

Mechanizm działania cytotoksycznego witaminy C wynika z produkcji nadtlenku wodoru, który powstaje w wyniku reakcji autooksydacji w płynie śródmiąższowym guza. Dodatkowo komórki nowotworowe mają większą wrażliwość na nadtlenek wodoru niż komórki zdrowe.

Witamina C działa przeciwnowotworowo nie tylko bezpośrednio, ale też pośrednio hamując rozrost czynników ryzykownych. Przykładowo znajdujący się w żołądku Helicobacter pylori jest uznawany za jednego z głównych prekursorów wrzodów żołądka, które mogą prowadzić to zmian nowotworowych. Kwas (L)-askorbionowy hamuje działanie bakterii, redukując azotyny do tlenku azotu. W licznych badaniach wykazano, że witamina C nie wywiera negatywnego wpływu na efektywność działania standardowej terapii.

Źródła:

  1. Zawada, Znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka, Herbalism nr 1(2), Warszawa, 2016.
  2. Kalemba-Drożdż, Witamina C w leczeniu nowotworów i profilaktyce chorób niezakaźnych, Państwo i społeczeństwo, Kraków, 2018.
  3. Zięba, Ukryte Terapie cz. I i II, Eigda Consulting, Rzeszów, 2016.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl